28.05.2019

Intralogistikens Oscar er tildelt STILL LiftRunner® med automatisk lastning og losning og LTX 50

Den automatiserede trækkeren LTX 50 kombineret med Liftrunner-vogne med automatisk lastning og losning. vandt i kategorien "AGV & Intralogistics Robot" ved IFOY Award, "International Intralogistics and Forklift Truck of the Year".

Wien d. 26. marts 2019 – Prisuddelingen for IFOY-prisen, "International Forklift of the Year" fandt sted fredag aften i Hofburgs festlokale i det tidligere kejserpalads i Wien. Gennem samarbejde med LOGISTIK.Kurier og det østrigske handelskammer gik Oscar-gallaen for første gang indenfor rammen af HERMES Verkehrs.Logistik.Preis-galan. STILL har med sine to nomineringer i år kvalificeret sig til at deltage i finalen til den eftertragtede IFOY Award i kategorien "AGV & Intralogistics Robot" med vores automatiserede LiftRunner med LTX 50 og automatisk lasthåndtering samt i kategorien Intralogistics Software

Under testdage i marts på messeområdet i Hamborg blev der udført omfattende test. Uafhængige brancheeksperter har sammen med den internationale jury på 29 medlemmer undersøgt og gennemgået alle nominerede maskiner og løsninger baseret på specifikke kriterier og innovationsniveau i en direkte sammenligning med lignende løsninger på markedet. Vinderne i alt 11 kategorier blev holdt hemmelige indtil udnævnelsen i Hofburg i Wien. STILL fortsætter sin sejrsstime igen i år.

Den automatiserede LTX 50 er den bedste "AGV & Intralogistics Robot"

STILL vandt sejren i kategorien "AGV & Intralogistics Robot" med automatiseret trækkeren LTX 50 kombineret med Liftrunner-vogne med automatisk lastning og losning. Løsningen mestrer for første gang fuldautomatisk transport og lasthåndtering af belastninger på op til 1.200 kg pr. vogn. Når den innovative trækker er brugt som tog, s.k. tugger train, styre den med en samlet vægt på op til 5.000 kg præcist gennem produktionsfaciliteterne. Vogntoget kan også bruges manuelt til individuelle processer, hvis det er nødvendigt. Varerne transporteres og lasthåndtering foregår med LiftRunner-vogn med integreret rulleplads. Den automatiske vogn er kørt op til en kompatibel lastoverførselsstation. To sensorer sikrer, at efter korrekt positionering sænkes belastningen for at forbinde til overdragelsesstationen. Overdragelsesstationerne modtager energi og information fra den intelligente vogn, hvorfor der ikke er behov for integration i virksomhedens it-systemstruktur. Takket være laserstyringen kan positionering foretages med 1 cm nøjagtighed. Efter at have bekræftet den rigtige position aktiveres rullebanerne, og lastnings- eller losningsprocessen startes. En anden sensor afslutter transportprocessen, samtidig sikres, at fuldstændig lastning eller losning har fundet sted. I løbet af testdagene priste eksperterne løsningen for dens store fleksibilitet. Systemkonceptet for automatiseret lasthåndtering og automatisk kørsel kombineret på denne måde er en innovation, der giver en ekstra fordel i produktionsområdet på en evolutionær måde, samtidig fremmes tanken om offentlig transport. Den STILL automatiserede vogn kombinerer for første gang automatisk kørsel med automatisk lasthåndtering og er derfor ideel til levering og fjernelse fra produktionslinjer.

"Det vigtige er praksis. Innovationen skal tage logistik til et nyt niveau. Vinderen gjorde det på en imponerende måde. Vinderen baner vejen for autonom intralogistik, og det er virkelig en IFOY værd", siger vicechef Arno Reich, Deutsche Messe AG.

IFOY-prisen er blevet betragtet som en indikator for omkostningseffektivitet og innovation siden 2013, og på grund af dets specialistpanel betragtes den som den ultimative innovationspris inden for intralogistik. Vinderne udvælges årligt af en uafhængig jury bestående af førende internationale specialiserede journalister, hvis beslutninger er baseret på en række uafhængige test af funktion og innovation. Resultaterne fra alle finalister sammenlignes med deres respektive konkurrerende maskiner. IFOY Award er under ledelse af det tyske forbundsministerium for finansiering og energi og er sponsoreret af den tyske brancheorganisation "Specialist Trade Association of Materials Handling og Intralogistics VDMA.